شرکت تجهیزگران صنعت یکتا این آمادگی را دارد که هواساز با کاربری های خاص نظیر هواساز بیمارستانی، هواساز اتاق خشک کن، هواسازهای مخصوص را طراحی و اجرا نماید .

هواساز( Air handling unit ) که در جداول مشخصات تجهیزات پروژه ها به اختصار آنرا با (AHU) نمایش می دهند از مهمترین تجهیزاتی است که برای تامین هوای مطبوع و سالم با امکان کنترل دما و رطوبت هم در فصول سرد و هم در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد. هواساز از اصلی ترین تجهیزات سیستم های تهویه مطبوع بوده که در تمام اقلیم های ایران دارای قابلیت نصب و بهره برداری می باشد.

  • هواساز معمولا برای تنظیم دما ، رطوبت و تهویه مطبوع در مراکز بزرگ ، سالن های اجتماعات ، نمایش و سخنرانی، بیمارستان ها ، ادارات و … بسیار مناسب بوده وخصوصا در مناطق مرطوب مناسبتر از فن کویل است زیرا علاوه بر بهبودکیفیت هوای خروجی( هواساز نسبت به فن کویل)، نصب فن کویل ها نیازمند اجرای شبکه گسترده ای از لوله کشی های رفت و برگشت و درین (Drain) در ساختمان بوده و همچنین رطوبت محیط و زمین نیز سبب پوسیدگی زود هنگام شبکه لوله کشی فن کویل ها در ساختمان می شود در حالی که کانال های سیستم هواساز ( تهویه مطبوع ) که معمولا در بالای سقف کاذب اجرا می شوند ، دارای طول عمری به مراتب بیشتر از لوله های اجرا شده در کف هستند.
  • بطور کلی در هواساز ها ، هوای تازه و هوای برگشتی از ساختمان پس از اختلاط از فیلتر آلومینیومی اولیه عبور کرده و در تابستان با عبور از میان فین های کویل آب سرد ( یا مبرد ) خنک شده و در زمستان نیز با عبور از میان فین های کویل آب گرم( یا بخار )، گرم می شود .سپس این هوا توسط فن هوادهی از درون کانال های نصب شده تا فضاهای مختلف ساختمان هدایت می گردد. همچنین عمل رطوبت زنی هوا توسط آب یا بخار در داخل هواساز و قبل از کویل سرمایش یا گرمایش و توزیع هوا در کانال ها در مواقع لازم انجام می پذیرد.
  • هواساز ها عمدتا دارای اجزایی شامل : استراکچر، بدنه ، فن ، الکتروموتور ، فیلترهای هوا ، کویلهای سرمایشی و گرمایشی ، افشانک های رطوبت زنی ، دمپرهای هوای ورودی و خروجی و هوای برگشتی و تجهیزات کنترلی می باشند.

قبل از انتخاب و سفارش ساخت هواساز موارد زیر را به دقت محاسبه و تعیین نمایید :

  1. تعیین کاربری فضای مورد نظر
  2. مقدار سرمایش و گرمایش مورد نیاز ساختمان
  3. افقی یا عمودی بودن هواساز
  4. حجم هوادهی هواساز (m3/hr – CFM) و میزان هوای برگشتی
  5. روبروزن یا بالا زن بودن دستگاه هواساز
  6. ابعاد و موقعیت نصب دستگاه هواساز
  7. تعداد ردیف ها ، قطر ، جنس و سطح حرارتی کویل های سرمایش و گرمایش هواساز
  8. تعیین نوع و افت فشار سیال ناقل حرارت (آب گرم یا بخار) در کویل گرمایش
  9. تعیین نوع و افت فشار سیال ناقل برودت (آب سرد چیلر یا گاز مبرد)در کویل سرمایش
  10. تعداد فین های تبادل حرارت کویل در هر اینچ مربع از کویل سرمایش و گرمایش
  11. فشار استاتیکی فن سانتریفیوژ دستگاه هواساز برای غلبه بر افت فشار طولانی ترین مسیر کانال هوادهی
  12. تعداد و نوع فیلترهای تصفیه هوا در مسیر هوای عبوری از هواساز

توضیح: به هواسازهایی که جهت تامین سرمایش بجای استفاده از جریان آب سرد چیلر در کویل سرمایی مستقیما از گاز مبرد چیلر هوایی استفاده می کنند هواساز با کویل DX میگویند.

هواساز

  • با توجه به اهمیت کیفیت هوا در مکان های خاصی مانند صنایع الکترونیک ، صنایع غذایی ، صنایع دارویی ،اتاق های عمل ، بیمارستان ها و … بمنظور تامین هوای پاک یا استریل ، استفاده از هواساز های هایژنیک (بهداشتی ) که دارای خصوصیت های ویژه ای از قبیل کابین های صدا خفه کن از (آلیاژ کروم-نیکل) ،قابلیت ارائه به همراه سیستم ریکاوری هوا، فیلتر هپا و لامپ uv و … باشد توصیه می شود.
  • در هواساز هایژنیک 100 درصد هوای تازه از طریق عبور از فیلتر های سیمی و کیسه ای با قابلیت جذب ذرات تا 95% و سپس با عبور از فیلتر hepa با قابلیت جذب ذراتی به قطر 0.3 میکرون و در هواساز سوپر هایژنیک، هوای ورودی پس از عبور از فیلترUlpa با قابلیت جذب ذراتی به قطر 0.12میکرون وارد محیط استریل گردیده در نتیجه فرآیند فیلتراسیون هوا در این هواسازها در سطح بسیار بالایی انجام می گردد.
  • هنگام سفارش و خرید هواساز با توجه به اهمیت و نقش تعیین کننده کویل در هواسازها به تعداد ردیفها، سطح حرارتی وتعداد فین در اینچ کویل های حرارتی و برودتی و همچنین قطر و ضخامت کویل،ورق بدنه و فریم های دستگاه هواساز توجه فرمائید و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه انتخاب هواسازها می توانید با کارشناسان شرکت دماتجهیز مشورت نمائید.
  • دارا بودن سیستم رطوبت زن یا عدم وجود سیستم رطوبت زن در دستگاه هواساز

اصولا در هواسازها کنترل دما به سه روش زیر انجام می پذیرد:

روش اول :

با استفاده از شیر سه راه برقی یا موتوری که روی لوله رفت و برگشت کویل آبسرد و آبگرم هواساز نصب شده و به وسیله ترموستاتی که در کانال برگشت هوا به هواساز نصب می شود ، عمل قطع و وصل و یا کم و زیاد کردن جریان آب گرم یا آب سرد کویل جهت امکان تنظیم دمای محیط انجام می گیرد.

روش دوم:

به وسیله ترموستات نصب شده در اتاق یا راهرو یا مکان مناسب دیگر (مانند حالت فن کویل) به فن دستگاه هواساز فرمان تغییر دور موتور و فن ، خاموش و روشن داده می شود . سیستم کنترل لازم است به گونه ای طراحی شود که ابتدا مجموعه ترموستات کانالی وشیر سه راهی عمل نماید و سپس در مرحله بعد در صورت لزوم ترموستات اتاقی به بادزن دستگاه دستور تغییر دور دهد

روش سوم:

کنترل ظرفیت هواساز به وسیله موتور دمپر هوای تازه ورودی و برگشتی که با توجه به دمای محیط و فرمان ترموستات میزان اختلاط هوای تازه با هوای برگشتی از ساختمان کنترل می گردند.

نصب فلوسوئیچ در مسیر آب خروجی اواپراتور (Child Water) به سمت کویل آب سرد تجهیزات تبادل حرارتی (مانند فن کویل ها و هواسازها ) بمنظور فرمان Stop به چیلر در زمان خاموش شدن پمپ های سیرکولاتور مدار سرمایش الزامی است.

در نصب هواساز به موارد زیر توجه فرمایید:

  • در هواساز های بزرگ بدلیل ابعاد بسیار زیاد هواساز امکان حمل آنها به راحتی مقدور نمی باشد لذا هواسازها در ابتدا بصورت دمونتاژ (قطعات منفصله)حمل گردیده و در محل نصب دوباره مونتاژ می گردند.
  • دستگاه های هواساز که از ورق گالوانیزه ساخته می شوند ، با توجه به شرایط مکانی و موقعیت نصب ممکن است قائم و یا افقی ساخته شوند . دستگاه های هواساز به صورت یک منطقه ای و یا چند منظقه ای طراحی و ساخته می شوند. در نوع یک منطقه ای تمام بخش های ساختمان که تحت پوشش هواساز است با شرایط یکنواخت دما و رطوبت هوادهی می شود و در نوع چند منطقه ای به کمک دمپرهای مخصوص امکان هوادهی با دما و رطوبت های مختلف به مناطق متفاوت ساختمان وجود دارد.
  • فونداسیون هواسازها با توجه به سازه پروژه و وزن دستگاه و ابعاد آنها در نظر گرفته شود.
  • به منظور ایجاد امکان تعویض احتمالی کویل هواساز در طول دوره طولانی بهره برداری ، طبق استاندارهای مهندسی لازم است معادل 1/5 برابر عرض دستگاه در محل نصب هواساز از یک طرف فضای خالی در نظر گرفته شود.
  • در نظر گرفتن کفشور فاضلاب در محل اتاق هواساز جهت نظافت و سرویسهای دوره ای الزامی است.
  • یکی از نکات مهم در فرآیند بهره برداری و حفظ راندمان و کارآیی دستگاه های هواساز، انجام عایق کاری مناسب خصوصا روی کانال هایی است که در محیط خارج از ساختمان و در معرض نور خورشید ، گرما و سرمای زمستان اجرا گردیده اند.